De plek waar je werkt is een bedrijfskosten, en kan als zodanig worden afgetrokken. Maar niet elke optie wordt even makkelijk afgetrokken: thuiswerken, een eigen kantoor huren of een coworking-abonnement betalen worden fiscaal heel verschillend behandeld voor zelfstandigen en bedrijven.

Thuiswerken vereist volgens de Spaanse inkomstenbelastingwet dat je het aantal vierkante meter voor de activiteit en een percentage van de vaste lasten naar rato berekent — slechts een deel is aftrekbaar, en dat moet je kunnen aantonen. Een eigen kantoor huren betekent een langlopend contract, een borg en vaste kosten, ook op dagen dat je het niet gebruikt. Een coworking space is een dienst die je bij een derde afneemt: die trek je af zoals elke andere noodzakelijke bedrijfskosten, zonder verhoudingsberekeningen of vierkante meters.
Om de kosten aftrekbaar te maken heb je een factuur op jouw naam of die van je bedrijf nodig (met je Spaanse fiscaal nummer), voor een dienst die verband houdt met je economische activiteit, geregistreerd in je kostenboek of de bedrijfsboekhouding. De indirecte belasting op de factuur (op de Canarische Eilanden de IGIC) is onder de algemene regeling eveneens aftrekbaar. Bewaar altijd de factuur, geen simpel kassabonnetje.
YOURSPACE COWORKING geeft voor elk maandabonnement een correcte factuur met fiscaal nummer af, zowel voor zelfstandigen als voor bedrijven. Als de bijdrage volledig verband houdt met de activiteit en aan de fiscale eisen is voldaan, kan zij volledig aftrekbaar zijn; overleg jouw specifieke situatie altijd met je boekhouder.

